-
22 اسفند 1397, 14:36 #1
ضريب شاتونی - Rod to Stroke Ratios
براي بدست آوردن ضريب شاتوني به دو عدد نياز داريم :
2- كورس ميلنگ
طول شاتون رو از دو مركز گژن پين به مركز ميلنگ حساب ميكنن.
حاصل تقسيم طول شاتون بر كورس ميلنگ مساوي است با ضريب شاتوني.
به عنوان مثال اگر كورس ميلنگ(كورس پيستون) 83 و طول شاتون 90 باشه ضريب شاتوني ميشه :
90/83 =>>1.084
در تئوري هرچه ضريب شاتوني بيشتر باشه قدرت موتور هم بيشتر ميشه.
The reasoning behind this longer rod is more power comes from a couple of aspects. One; is that if you go back to basics of a simple machine the pistons, crank and rods are basically a compound lever. The up and down movement of the piston translates into rotational motion of the crank. In an engine, a longer rod can make more rotational TQ from the same piston force because it's a longer lever!
-
22 اسفند 1397 14:36 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
22 اسفند 1397, 14:37 #2
این ضریب توی موتور خیلی مهمه و به خیلی مسائل مربوط میشه!
مدت زمان توقف پیستون توی نقطه مرگ بالا،حد اکثر شتاب پیستون،حداکثر سرعت پیستون،فشار روی شاتون ،خلاصی رینگ پیستونها،زاویه بین بادامکهای دود و هوا(همون آورلپ)،حجم اینتیک و طراحی رانرها،طراحی هدرز ،حداکثر دور مجاز،پاوربند مورد نظر،جنس پیستون،خلاصی پیستون،فشار جانبی پیستون به دیواره و...
خوب تمام این مسائل برای عوض کردن کورس پیستون و طول شاتون باید در نظر گرفته بشه ... !
میشه گفت در حالت عمومی هرچی این ضریب بزرگتر باشه بهتره.
-
22 اسفند 1397, 14:37 #3
من فکر می کنم افزایش ضریب شاتونی باعث کاهش لرزش موتور و نرم تر کارکردن موتور و همچنین کاهش استهلاک موتور هم میشه به دلیل افزایش زمان توقف پیستون و طولانی کردن توقف پیستون در نقاط مرگ. با توجه به همین موضوع (کاهش استهلاک در نقاط مرگ) میشه دور مجاز موتور رو بالاتر برد.
از طرفی برای جبران اون توقف بیشتر در نقاط مرگ در دور یکسان موتور، پیستون در طول کورس سریع تر حرکت میکنه.
البته من حس می کنم به دلیل زاویه گرفتن زیاد شاتون نسبت به میل لنگ در هنگام احتراق این کار (افزایش طول شاتون) باعث کاهش قابل توجه تورک میشه و تنها عیب این کار همین مساله هستش به نظر شما این طور نیست؟